Binnen FNV hebben we voor online vergaderen, trainen of webinars verschillende tools beschikbaar. Op deze pagina een kort overzicht, een keuzehulp en wat tips.
Zoom en andere online vergadertools
Zoom is in gebruik voor de belastingservice. Voor andere afdelingen van de FNV maken we géén gebruik van Zoom en ook het gebruik van andere online vergadertools wordt afgeraden. De reden hiervoor is dat deze tools niet voldoen aan de privacy richtlijnen. Het gebruik van deze tools wordt dan ook afgeraden.
MS Teams
- Vergaderen in MS Teams
Handleiding vergaderen in Microsoft Teams voor organisatoren - Deelnemen aan een vergadering in MS Teams
Handleiding vergaderen in Microsoft Teams voor deelnemers (korte versie) - Zie ook de Teams pagina op deze site
Zoom
Gebruik van Zoom is voorlopig voorbehouden aan de FNV Belastingservice.
- Deelnemen aan webinars via Zoom
Korte inleiding in het gebruik van Zoom voor deelnemers aan een webinar.
FNV Videovergaderen – Big Blue Button
Big Blue Button is geschikt voor online vergaderen en het geven/volgen van cursussen.
- Big Blue Button voor deelnemers
Wanneer je uitgenodigd wordt voor een sessie FNV Videovergaderen vind je in deze handleiding alles wat je weten moet. Wanneer je een sessie organiseert kun je een link naar deze handleiding meesturen voor je deelnemers.
- Big Blue Button voor organisatoren
Kom goed beslagen ten ijs wanneer je een sessie in FNV videovergaderen of de FNV Academie gaat organiseren en leer in deze handleiding alles over organiseren en houden van je online vergadering of cursus.- BBB is in mijnFNV alleen beschikbaar voor kaderleden
- BBB is ook in Moodle beschikbaar, dat is alleen geschikt voor trainingen waarbij je ingeschreven cursisten kunt uitnodigen voor een online sessie
GoToWebinar
- GoToWebinar
Voor kleinere en grotere webinars is GoToWebinar geschikt, Je kunt hiermee ook webinars met grote groepen (meer dan 250 personen) houden. Met deze tool is de interactie van het publiek beperkt tot chat en Q&A (vragen en antwoorden). Het gebruik van GoToWebinar kun je aanvragen in het selfserviceportal.
Keuzehulp
Welke tool is geschikt?
BBB | GoToWebinar | MS Teams | Zoom | |
Vergaderen waarbij deelnemers actief meedoen | V | X | V | V |
Training met actieve deelnemers | V | X | V | V |
Beschikbaar in Moodle | V | X | V | V |
Geschikt voor kleine groepen < 25 personen | V | – | V | V |
Geschikt voor groepen 25 < 100 personen | V | V | V | V |
Geschikt voor grote groepen 100 < 250 personen | – | V | V | V |
Geschikt voor 250 en meer personen | X | V | V*** | V |
Breakout rooms beschikbaar | 8 | X | 50 | 50 |
Scherm delen | V | V | V | V |
Powerpoint laten zien | V | V | V | V |
Video vertonen (zonder geluid) | V | V | V | V |
Video vertonen (met geluid) | V* | V** | V | V |
Geluid van je computer delen | X | X | V | V |
Mobiel beschikbaar | in browser | app | app | app |
* Alleen online filmpjes zoals youtube, vimeo
** Alleen in de uitgebreide versie
*** Alleen als livegebeurtenis (Live event)
Tips voor online vergaderen en trainen
- Start op tijd. Zeker bij nieuwe deelnemers of bij acties start je 15 minuten eerder
Deelnemers kunnen dan de techniek (beeld en geluid) instellen en testen en evt. met elkaar chatten
Start b.v. met een toepasselijke foto, filmpje of illustratie op je scherm. Een muziekje kan niet bij alle tools (alleen bij Teams) en het geluid van je filmpje blijft voor de deelnemers ook verborgen (behalve bij Teams). - Houd je telefoon het eerste kwartier bij de hand voor deelnemers met inlogproblemen
- Veel nieuwe deelnemers? Start met een korte uitleg van de functies door de belangrijkste functies uit te leggen
- Gebruik een headset of oortjes voor beter geluid
- Ga je je bureaublad laten zien? Zorg dat het er opgeruimd uitziet
- Vraag deelnemers om hun microfoon te dempen als ze niet spreken
- Een grote groep? Vraag een collega om als moderator op te treden. Deze kan vragen in de chat beantwoorden en deelnemers aan het woord laten